ONDSKABENS SKOV
Oversat fra Forest of Doom, oprindelig britisk udgivelse 31. marts 1983
Af Ian Livingstone
1. udgave oversat af Erik Swiatek, udkom på Borgens Forlag 1985 som nummer 4 i Sværd og Trolddom. Omslag af Iain McCaig og indre illustrationer af Malcolm Barter.
2. udgave (med nyt omslag af Martin McKenna, eller identisk) udkom på Borgens Forlag som nummer 8 i Sværd og Trolddom
3. udgave oversat af Thorbjørn Bomholt, udkom på Forlaget Faraos 10. september 2021 som nummer 6 i Sværd og Trolddom, med omslag og illustrationer af Bjørk Mathias Friis
Af Anders Have
Overblik
- På Forsiden: En hamskifter, som er ved at skifte fra en goblin til sin naturlige form.
- Historien foregår hovedsageligt i Sorteskoven (som i Borgens udgav hed Mørkeskoven) i det Vestlige Allansia, men også i Yaztromos Tårn i den sydlige del af skoven og dværgenes landsby Stenbro.
- Du er en ensom lejesvend og vovehals, der rejser rundt på må og få i Allansia på jagt efter nye eventyr. En nat overværer du en kamp mellem trolde og en gammel dværg, der falder pladask om, såret ved din side. Han beder dig eftertrykkeligt om at bringe dværgenes hammer tilbage til fyrst Gilibran i Stenbro. Hammeren ligger gemt i Sorteskoven og den sårede Storfod (senere kaldet Storben i Faraos udgave) overbringer dig 30 guldstykker og et kort til at finde hen til Yaztromo, troldmanden, der bor i sit tårn i den sydlige del af skoven. Troldmanden kan efter sigende hjælpe ved at sælge magiske genstande til brug under eventyret. Om morgenen begraver du den stakkels gamle dværg, og efter en halv dagsrejse ankommer du til stentårnet og Yaztromo, hvor eventyret begynder.
Ondskabens skov var Ian Livingstones første bidrag til Fighting Fantasy serien efter den storslåede succesdebut Troldmanden fra Ildbjerget.
I Ondskabens skov introduceres for første gang den gode troldmand Yaztromo, der svarer til Dumbledore fra Harry Potter eller Gandalf fra Ringenes Herre. Han bliver genbrugt i senere historier som en vigtig brik i Livingstones fortællinger, og giver læserne et tiltrængt pusterum i Ians nervepirrende, skrækindjagende og hæsblæsende kampe mod diverse monstre, der ofte er uundgåelige.
Yaztromo bor i et stentårn i den sydlige del af Sorteskoven, og her tilføjer Livingstone et element til Sværd og Trolddom, der normalt er en fast ingrediens i almindelige rollespil. Man har nogle guldpenge, som man kan punge ud på forskellige genstande, hvoraf nogle af magiske, mens man forsøger at regne ud, hvilke himstregimser, der er nødvendige for at gennemføre eventyret. Det kan være indfiltringsnet til koncentrationspandebånd (der er dog ingen hoplanåle, men husk lige tandbørsten!) og man bør vælge omhyggeligt og med omtanke.
Turen gennem skoven foregår hovedsageligt på stier og kan derfor i realiteten sammenlignes med et huleeventyr, hvor man begiver sig i givne retninger. I løbet af eventyret kan man dog komme under jorden i grimlingernes huler (græmlinger i Faraos’ udgave).
Atmosfæremæssigt føles det dog som at være i en skov, og under strabadserne er det dejligt, at tankerne og fantasien ledes hen på en åben himmel. Det er næsten som Bilbo og dværgene på rejse gennem Dunkelskoven.
Omslag
Ian Livingstone givet udtryk for, at hvis han skulle vælge sin favorit forside, ville valget falde på denne formidable hamskifter på første udgave. De næstbedste favoritter er Tyvenes by og Dødens Labyrint.
Omslaget til Tyvenes by forestiller Zanbar Bone, der menes at være forløber for Darth Maul fra Star Wars. Begge er skabt af Iain McCaig. Omslaget til Dødens Labyrint forestiller Blodbæstet. En sjov detalje er, at forsiden på de danske udgaver er spejlvendt i forhold til de engelske. Henrik Exler, som stod for grafisk opsætning på Faraos’ udgave af Dødens Labyrint fortalte, at da han modtog billedfilerne fra Ian Livingstone, var forsiden spejlvendt!
Fejl i afsnit 3
Udgaven af Tyvenes by fra Faraos indeholder en fejl i afsnit 3.
Her er de to valgmuligheder forsvundet fra afsnittet. Der skulle stå:
Har du en lysring, gå til 322.
Hvis ikke, gå til 120.