Hvad er en spilbog?
En spilbog er en interaktiv fortælling, hvor læseren spiller hovedrollen. Spilbøger kaldes somme tider for “vælg selv handlingen-bøger” eller “du er helten-bøger”. På engelsk hedder genren “gamebooks”.
I en spilbog vælger læseren handlingen. Læseren bliver stillet overfor nogle valg og historien former sig efter, hvilke valg læseren træffer. På denne måde er historien formet som en slags træstruktur, hvor læserens valg driver historien fremad.
På grund af træstrukturen kan læseren spille bogen flere gange og få forskellige oplevelser. I nogle spilbøger er der kun én rigtig vej gennem historien, som fører til “den gode” slutning, mens der i andre spilbøger er flere forskellige slutninger. I mange spilbøger kan læseren “dø” som følge af uheldige eller ufornuftige valg. Mange læsere prøver historien igen og igen, indtil det lykkes at få en god slutning.
Mange spilbøger har et simpelt regelsæt, som typisk kommer i brug når læseren møder en modstander og skal slås. Regler gør ofte brug af en form for tilfældighed, hvor læseren skal rulle terninger eller på anden vis prøve lykken.
Til højre: Et eksempel på en spilbogs opbygning fra “Ondskabens skov” af Ian Livingstone. Farverne betyder at spilleren enten finder en vigtig genstand, skal bruge en vigtig genstand eller at bogen indeholder en hel-sides illustration.
Der findes mange typer af spilbøger. Nogle fokuserer meget på selve historien og fortællingen. Andre fokuserer mere på gåder og puzzles. De mest gængse spilbøger er et sted i midten, med fokus på en historie med nogle puzzles blandet ind.
De fleste historier foregår i et fantasy univers, og man spiller ofte en anonym og unavngiven eventyrer af udefinerbart køn. Der har tidligere været en tendens til at skrive ‘han’ om eventyreren, men dette er aftaget.
Regler
Oftest starter bogen med at præsentere et sæt regler. Ofte er der et element af tilfældighed, hvor bogen anviser spilleren til enten at bruge terninger eller på anden vis prøve lykken undervejs.
Historien
Derefter følger en indledning, hvor man bliver præsenteret om omstændighederne ved det eventyr, man er ved at begive sig ud på. Man bliver ført til det første rigtige spilafsnit, som ofte er afsnit 1. Når man har læst afsnit 1, vil man typisk blive stillet overfor nogle valgmuligheder.
En kort, fiktiv indledning kunne være:
“Din hjemby bliver terroriseret af en troldeklan. Høvdingen har samlet jer alle på torvet, og du melder dig til at drage afsted. Du tager dit sværd og din rygsæk med, og begiver dig ud af byen. Vil du lede efter troldene i bjergene, gå til 132, ude i skoven, gå til 298, eller nede ved søen, gå til 45.”
Spilleren vælger mellem mulighederne og bladrer om til afsnit, som svarer til valget. Bemærk at der ikke er tale om sidetal, men om afsnit. Hvert afsnit har sit eget tal. Der kan godt være flere afsnit på samme side, og ofte er der også flotte illustrationer i sort/hvid i bogen. Bøgerne kan indeholde gåder, og illustrationerne kan indeholde svaret på nogle af gåderne.
Serier i Danmark
Den mest kendte serie i Danmark hedder Sværd og Trolddom. Den er udkommet fra 1984 til 1991 og igen fra 2020 og frem. Der er kommet over 30 bind i serien, som er oversat fra engelsk, hvor der er kommet omkring 70 bind. Sværd og Trolddoms succes affødte en række andre spilbogserier, som primært udkom fra midten af 1980’erne og fem år frem. Fra omkring 2020 har de danske spilbøger oplevet en renæssance.
Er spilbøger rollespil?
Spilbøger har et element at rollespil, men regnes for en kategori for sig. Ifølge Ian Livingstone, som er en af skaberne af Sværd og Trolddom-serien, er spilbøger ikke rollespil, da man ikke er fri til at gøre, som man vil, og da man ikke udvikler sin karakter i løbet af eventyret. Spillerens udvikling består udelukkende i, at man bliver stærkere eller svagere i sin karakters egenskaber.