Spilbøgers historie
Den tidligste spilbog, jeg har fundet frem til, er “Consider the consequences!” fra 1930 af Doris Webster and Mary Alden Hopkins. Bogen har over 40 forskellige slutninger.
Et andet eksempel er “Treasure Hunt” af Alan George fra 1945. Her træffer man valg ud fra illustrationer.
Den nuværende spilbog renæssance er dog en udleder af noget, som skete i England i 1979. To fyre ved navn Steve Jackson og Ian Livingstone drev en virksomhed, som hedder Games Workshop og som findes endnu. Games Workshop havde en stand på en stor handelsmesse i London, hvor de træf en redaktør fra forlaget Penguin. Grundet Games Workshops store succes med at sælge det amerikanske rollespilsystem Dungeons & Dragons spurgte redaktøren, om ikke Jackson og Livingstone ville skrive en bog, der handlede om rollespil. De to ville dog hellere skrive en bog, som kunne spilles som en slags rollespil, og det blev starten på spilbog serien Fighting Fantasy. Den første bog, The Warlock of Firetop Mountain, udkom i 1982 og blev en stor succes. Jackson og Livingstone blev spurgt, om de ville skrive flere af disse “gamebooks”, hvilket de straks indvilgede i. I løbet af få år blev succesen så stor, at Jackson og Livingstone spurgte blandt deres ansatte og freelancere hos Games Workshop, om de ville skrive spilbøger eller lave illustrationer til dem.
Da andre britiske forlag opdagede, hvor stor en succes Fighting Fantasy var, begyndte de også at bestille spilbøger hos forfattere og illustratorer. Nogle af Games Workshops ansatte valgte at forlade virksomheden for at dedikere sig spilbøger – dette gælder blandt andre forfatteren Joe Dever og illustrator Gary Chalk.
Flere danske forlag hørte om denne spilbog bølge. Den største succes kom med Borgens Forlag, som i 1984 udgav en oversættelse af Fighting Fantasy-bogen The Warlock of Firetop Mountain. Titlen blev oversat til Troldmanden fra Ildbjerget, og serien kom til at hedde Sværd og Trolddom. Det er i dag den mest kendte serie på dansk.
Andre danske forlag fulgte med spilbøger, så som Forums Eventyrspil, Du er rejsende i tid, og mange flere, som du kan finde på denne hjemmeside.
Spilbogbølgen tog et kraftigt dyk eller uddøde i starten af 1990’erne, både i Danmark og udlandet. Den store konkurrent var hjemmecomputeren, hvor kvaliteten af spil, grafik og lyd havde nået en højde, hvor det var svært at konkurrere. Bortset fra en stribe genoptryk af Sværd og Trolddom i år 2000 udkom der i Danmark kun sporadisk enkelte spilbøger i de efterfølgende årtier.
Den danske spilbog renæssance
Fra 2020 begyndte forlaget Faraos at udgive Sværd og Trolddom på ny.