af Steffen Lynge Petersen
Formalia:
Original titel: Fighting Fantasy
Primære Forfattere: Steve Jackson & Ian Livingstone
Udgivelsesperiode i England: 1982-1995 (Puffin) og 2002-2012 (Wizard) og 2017-nu (Scholastic)
Udgivelsesperiode i DK: 1984-1991 (Borgen forlag) og 2020-nu (Faraos forlag)
Oprindelse:
Sværd og Trolddom blev opfundet og udviklet af seriens to hovedforfattere Steve Jackson og Ian Livingstone. Deres revolutionerende indførelse af terninger som en aktiv del af gennemførelsen af bogens historie blev skelsættende for genrens fremtid. Terningesystemet var inspireret af Dungeons og Dragons, men var kraftigt forsimplet og blev hurtigt populært. Alle bøger i serien var fra starten som udgangspunkt enkeltstående eventyr, hvilket også betød, at der løbende kom flere forfattere på.
De danske udgivelser:
Sværd og Trolddom er den mest kendte spilbogserie i Danmark. Den tæller 35 originale spilbøger, som er udkommet på de to forlag. Den engelske Fighting Fantasy serie tæller omkring 70 bind. Både løbende i England og i DK i 2003 har der været genoptryk af enkelte bøger med nye forsider, men ellers uændret indhold. Da vi på denne side koncentrerer os om de danske udgivelser, så vil vi henvise til det engelske indhold via disse links: Fandom Fighting Fantasy & Wikipedia – Gamebooks
Sværd og Trolddom er som før nævnt oversat fra den britiske serie Fighting Fantasy. I alt 27 spilbøger udkom, foruden fire supplerende bind: Den store monsterbog, Lav dine egne eventyr, Tyven med de tusind tricks, samt romanen Troldetandskrigen. Borgens Forlag udgav tre af de fire bind i Sagaen om Den Magiske Krone, men ikke det sidste og afsluttende bind.
I 2003 genoptrykte Borgens Forlag 2. udgave nogle af titlerne, med ændrede forsider men ellers identisk indhold.
Fra 2020 har Forlaget Faraos på ny udgivet Sværd og Trolddom i Danmark. En del er klassiske titler, men i nye oversættelser og med nye illustrationer og forsider. Det er fra forlagets side besluttet at koncentrere sig kun om de bøger, der har en fantasy setting. Om der kommer en ændring i dette eller der udkommer i sidegren af bøger fra andre verdener må tiden vise. Fra bog 13 er Faraos begyndt at udgive de klassiske titler med de originale forsider og illustrationer. Også fra bog 13 er nogle af titlerne begyndt at indeholde lidt større ændringer, hvor dele af historien er opdateret eller omskrevet, med tilladelse fra forfatterne.
Forlaget Faraos har udgivet alle fire bind i Sagaen om Kongernes Krone (som den blev omdøbt) og har dermed færdiggjort denne miniserie. Faraos har udgivet Sagaen i en boks med et eksklusivt femte bind, Grand Grimoire, som er en illustreret udgave af den tryllebog, der findes bagerst i hver af de fire bind. Grand Grimoire har også en ekstra tekst til hver formel.
Hvis man vil se en liste med de danske udgivelser, så kan vi henvise til denne wikiside, der løbende bliver opdateret: Liste over udgivelser på dansk
Verden:
Da bøgerne generelt er enkeltstående eventyr er verdenerne, de foregår i også mangfoldige, men der er én verden, der omfatter langt størstedelen af bøgerne. Denne hedder Titan og der kan (og er i høj grad) skrevet stolpe op og ned om den. Vi vil komme ind på det mest essentielle i dette afsnit, men kan i særdeleshed anbefale at søge mere viden på Titan på Fandom (Engelsk)
(indsæt billede af Titans tre kontinenter)
Titan befinder sig i den dimension, der kaldes “det jordiske plan”, hvor den – ikke ulig vores egen jord – roterer om en gul stjerne og har én måne. Hvis man skal prøve at tidsbestemme Titan i bøgerne er det nærmeste, man nok kommer Europas middelalder. Titan består af tre kontinenter og en række mindre øer og øgrupper, De tre kontinenter er:
- Allansia
- Den gamle verden og
- Khul
Titan som verden lå ikke fast fra bøgernes begyndelse. Det er tydeligt, at geografien (og mythologien i det hele taget) er blevet udviklet som bøgerne blev skrevet. Allansia blev skabt for at binde de første 7 bøger i serien (på nær Stjerneskibet af indlysende årsager) sammen i ét kort, der blev publiceret i 1984. Det første kort havde ingen defineret østlig eller sydlig grænse, så der var i den grad åbent for, at Allansia kunne udvikles mere i takt med senere udgivelser. Sagaen om kongerenes krone foregik i Kakhabad, som senere blev i del af “den gamle verden”. Titan selv først en realitet i 1985, da den for første gang nævnes ved navn i “Out of the pit” eller “Den store Monsterbog” som den kom til at hedde på dansk i 1990. På dette tidspunkt var der ikke tale om Khul endnu. Det skete, da “Swords of the Samurai”, som ikke er udgivet på dansk udkom i april 1986 og nævnte Khul ved navn som det tredje kontinent på Titan.
Andre bøger i serien foregår i rummet og har derfor et mere science fiction-agtigt præg. Derudover findes der også enkelte andre verdener som eksempelvis “Orb” i Dødens Talisman (oversat 1988) foruden, at vores egen jord er kampplads for fem bøger, hvoraf den ene udkom på dansk, nemlig Rædslernes hus (oversat 1987 og genoptrykt 2003).
Spilmekanik:
Det var Livingstone og Jackson, der indførte brugen af terninger, hvilket ikke var set tidligere i spilbøger. Hele spiloplevelsen er bygget op om kampe mod monstre, der skal bekæmpes og udfordringer, der skal klares med terningekast med seks-sidede terninger. Til det formål opfandt de to, igen inspireret af Dungeons and Dragons, de nu meget velkendte tre grundlæggende attributter:
- Evne (kast 1 terning og læg 6 til)
- Udholdenhed (kast 2 terninger og læg 12 til)
- Held (kast 1 terning og læg 6 til)
Evne-værdien er et udtryk for spillerens ekspertise primært indenfor kamp men også en lang række generelle fysiske og af og til psykiske færdigheder, som klatring, undvigelser eller modstå magi/frygt/manipulation. Når man kæmper kaster man terninger for hver kombattant i en angrebsrunde, der lægges til deres respektive evnetal. Højeste tal vinder og udfører skade på modstanderens Udholdenhed. Derudover kan man blive bedt om at teste sin evne, hvis man kommer ud for en eller anden udfordrende fysisk/psykisk situation. Dette gøres ved at kaste to terninger og sammenligne med sit evnetal. den kastede sum skal i de fleste tilfælde være lig eller mindre end spillerens evnetal for at man klarer udfordringen.
Evnetallet kan ændre sig op og ned undervejs i eventyret, hvis man kommer ud for særlige situationer eller finder forskellige artefakter eller våben.
Udholdenhedstallet er det samme som livskraft. Løber man tør grundet, man får stryg i stridskampe eller bare generelt ryger i fælder, piller ved ting, man ikke burde eller noget tilsvarende, så er man stendød og dermed færdig som eventyrlig sværdsvinger. Ligeledes kan man komme ud for at skulle teste sin udholdenhed i visse situationer, hvor man skal gøre en kraftanstrengelse.
Heldtallet er, som det lader til. Hvor heldig er du? Som eventyrer ender man ofte i situationer, hvor skills og fitness ikke kan redde dig og så er man nødt til at klare sig på rent held. Held testes på samme måde som evnen, men da man jo ikke er ren Fætter Højben, så koster det ét heldpoint, hver gang man testes. Man kan gennem eventyrene tit opleve at heldtallet ændrer sig som konsekvens af nogle valg, begivenheder man kommer ud for eller genstande som man finder. Derudover kan man bruge held i kampe til at forsøge at tilføje yderligere skade.
Dette ovenstående er grundprincipperne i bøgerne. Det er dog vigtig at påpege, at en del bøger udvider disse grundprincipper med magi, andre attributter eller elementer, der er specifikt for netop de individuelle eventyr. På de enkelte bøgers egne sider vil disse varianter/udvidelser blive beskrevet detaljeret.
Andre bøger/produkter:
På engelsk er der udgivet en lang lang række andre typer bøger, som befinder sig i samme verden som spilbøgerne. Det drejer sig eksempelvis om spilmesterbøger, spinoff-romaner og fler-personers-eventyr. Der er ikke meget at dette, som er udkommet på dansk, men især den “store monsterbog” kan nævnes her, som et vigtigt værk, der blev oversat og udgivet i 1990.
I 1989 udgav Marc Gascoine (som også står bag den store monsterbog, selvom den er krediteret Jackson) sammen med Pete Tamlyn en udvidet spilsystem som fik navnet Advanced Figting Fantasy. Der blev udgivet tre bøger på engelsk til dette system, som aldrig er blevet oversat.
Derudover er der i 80’erne udgivet seks tekstbaseret rollespil til de spilkonsoller, der var på markedet på daværende tidspunkt. I 1998 forsøgte man med et 3.persons hack and slash spil til PC og PS1 computer/videospil og senere endnu fik Troldmanden fra Ildbjerget nogle PC-versioner uden den store succes.
Langt bedre gik det, da man fra 2010 begyndte at digitalisere bøgerne og lancere dem på mobilenheder. Senere i 2018 kom “Figting fantasy Classics” til PC og Mac via spil-platformen Steam og her udgives stadig flere bøger, der kan spilles digitalt, som det oprindelige bogformat. Der er i skrivende stund 15 bøger i FFC-formatet på Steam samt en regel bog og en bog om bogseriens historie.
Til sidst kan det nævnes, at Han Solo-Sværd-og-Trolddom-podcasten (kan findes på eksempelvis Spotify), har gennemspillet samtlige af de oprindelige bøger i 24 afsnit. Der er fart over feltet, lydeffekter, humor og en råt for usødet tone gennem hele molevitten. Så hvis man har hang til ovenstående OG skeløjede kaniner, så er det så absolut et lyt værd.